Η τέχνη της επαναφόρτισης της εσωτερικής μας μπαταρίας

Η τέχνη της επαναφόρτισης της εσωτερικής μας μπαταρίας

Η εσωτερική μπαταρία του ανθρώπου λειτουργεί όπως μια μπαταρία κινητού τηλεφώνου. Αν την αφήσουμε επανειλημμένα να αδειάσει, δεν θα λειτουργεί τόσο καλά.

Ίσως έχετε διαβάσει ήδη αυτή την πληροφορία στο διαδίκτυο, αλλά οι περισσότεροι από εμάς πιθανότατα φορτίζουμε τα smartphone μας λανθασμένα αφήνοντας την μπαταρία να πέσει πολύ χαμηλά – στο 10 ή 15% ή ακόμα και μέχρι να κλείσει εντελώς το κινητό πριν το συνδέσουμε στην πρίζα. Οι μπαταρίες λιθίου λειτουργούν καλύτερα και διαρκούν περισσότερο αν δεν πέσουν κάτω από το 30%, πράγμα που σημαίνει ότι δεν πρέπει να αποφορτίζονται ποτέ εντελώς. (Για τους σκοπούς του άρθρου μας η μπαταρία του τηλεφώνου εδώ χρησιμοποιείται με μεταφορική έννοια, υπάρχουν όμως και συμβουλές για τη σωστή φόρτιση του κινητού σας τηλεφώνου).

Ένα πρόσφατο άρθρο της εφημερίδας The New York Times αποκάλυψε τη συνήθεια του υπερβολικού φόρτου εργασίας στην περιοχή του Κόλπου του Σαν Φρανσίσκο. Ακόμα κι αν δεν μένετε στο Silicon Valley, στο πίσω μέρος του Ινστιτούτου SIYLI όπου η τάση αυτή είναι ιδιαίτερα δημοφιλής, σταματάτε να εργάζεστε όταν πρέπει; Πότε ήταν η τελευταία φορά που δεν κάνατε απολύτως τίποτα; Νιώθετε άνετα με το να μην κάνετε τίποτα; (Το να μην κάνετε τίποτα δεν περιλαμβάνει χρήση κινητού τηλεφώνου, τηλεόραση ή οποιαδήποτε άλλη οθόνη).

Ο πολιτισμός της δύσης έχει ιδιαίτερη εκτίμηση στην παραγωγικότητα στον εργασιακό χώρο. Στέλνουμε mail στους συνεργάτες μας όλες τις ώρες κι εκείνοι απαντούν συνήθως μέσα σε λίγα λεπτά. Ζητάμε από τους υπαλλήλους να έρχονται νωρίς στη δουλειά ή να μένουν μέχρι αργά, και το κάνουν. Οι πραγματικές διακοπές, εκείνες που δεν θα είμαστε υποχρεωμένοι να δουλεύουμε από απόσταση, είναι σχεδόν κάτι παρωχημένο. Στα παλιότερα χρόνια, πολύ πριν από την εμφάνιση του διαδικτύου και του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, η δουλειά τελείωνε στις 5 μ.μ. Με τους ρυθμούς που ακολουθούμε σήμερα, ο χρόνος που διαθέτει ο εγκέφαλος για να συνέλθει είναι πολύ λίγος, πράγμα που είναι σημαντικό για τη δημιουργία ανθεκτικότητας (σε αντίθεση με τη δημοφιλή αντίληψη που λέει ότι πρέπει να συνεχίσετε ασταμάτητα για να αποκτήσετε μεγαλύτερη πυγμή).

Για να δημιουργήσετε ανθεκτικότητα, χρειάζεστε περιόδους πνευματικής ανάκαμψης, τόσο με τη μορφή σύντομων χρονικών διαλειμμάτων καθημερινά όσο και με μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα, όπως τα Σαββατοκύριακα ή τις διακοπές. Οι ερευνητές Zijlstra, Cropley και Rydstedt αναφέρονται σε αυτές ως «εσωτερικές» και «εξωτερικές» περιόδους ανάκαμψης: «Η εσωτερική ανάκαμψη αναφέρεται στις μικρότερες περιόδους χαλάρωσης που πραγματοποιούνται μέσα στο πλαίσιο της εργάσιμης ημέρας ή του εργασιακού περιβάλλοντος με τη μορφή σύντομων προγραμματισμένων ή μη διαλειμμάτων, μετατοπίζοντας την προσοχή μας ή αλλάζοντας καθήκοντα εργασίας όταν οι πνευματικές ή σωματικές δυνάμεις που απαιτούνται για την αρχική εργασία προσωρινά μειώνονται ή εξαντλούνται. Η εξωτερική ανάκαμψη αναφέρεται σε δραστηριότητες που γίνονται έκτος χώρου εργασίας – πχ στον ελεύθερο χρόνο μεταξύ των εργάσιμων ημερών και τα σαββατοκύριακα, τις αργίες ή τις διακοπές».

Το μυστικό είναι να ξεκουράζετε το μυαλό σας κάνοντας διαλείμματα από περιόδους υψηλής γνωστικής ή πνευματικής εγρήγορσης. Χωρίς αυτά τα διαλείμματα, όπως συμβαίνει και με το κινητό σας, το μυαλό εξαντλείται.

Πώς μπορείτε λοιπόν να κάνετε διαλείμματα ώστε να ανακάμψει ο νους σας και να δημιουργήσετε ανθεκτικότητα; Ανακαλύψαμε ότι σύντομα χρονικά διαστήματα διαλογισμού κατά τη διάρκεια της εργασίας σας όπου θα εστιάζετε την προσοχή σας μόνο στην αναπνοή για λίγα λεπτά, προσφέρουν πολλά οφέλη – και προγραμματίστε επιτέλους πραγματικές διακοπές.

Related Posts
Share
Share
Tweet
+1